Prezentarea generală

Agenţia Achiziţii Publice este autoritate administrativă de specialitate din subordinea Ministerului Finanţelor, constituită în scopul fortificării capacităților autorităților/entităților contractante și dezvoltarea abilităților mediului de afaceri în domeniul achizițiilor publice/sectoriale, monitorizarea conformității desfășurării procedurilor de achiziții publice/sectoriale și achizițiilor publice de valoare mică, precum și efectuarea analizei sistemului de achiziții publice/sectoriale.

 

Istoricul creării Agenţiei Achiziţii Publice: 

 

Agenţia a fost creată la data de 31 decembrie 1997, în conformitate cu Hotarârea Guvernului nr. 1217 din 31 decembrie 1997 cu privire la Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice.

 

Prin Hotarârea Guvernului nr. 357 din 23 aprilie 2005 “Privind măsurile de reorganizare a unor ministere şi autorităţi administrative centrale ale Republicii Moldova” a fost reorganizată Agenţia de Stat pentru Rezervele Materiale şi Ajutoarele Umanitare prin absorbţia Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice, în Agenţia Rezerve Materiale, Achiziţii Publice şi Ajutoare Umanitare.

 

Prin Hotarârea Guvernului nr. 747 din 24 noiembrie 2009 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea, precum şi a efectivului-limită al Agenţiei Achiziţii Publice (abrogată prin prin Hotarârea Guvernului nr. 134 din 09.03.2017), în urma reorganizării prin divizare a Agenţiei Rezerve Materiale, Achiziţii Publice şi Ajutoare Umanitare a fost înființată Agenţia Achiziţii Publice.

 

Efectivul-limită al Agenţiei Achiziţii Publice stabilit prin Hotarârea Guvernului nr. 67 din31.01.2024 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Achiziţii Publice, este de 32 persoane. Structura managerială este formată din director şi un director adjunct, structura de execuţie este formată din persoane cu funcţii de răspundere care deţin grade de funcţionari publici şi personal contractual.

 

Agenția realizează funcții în următoarele domenii de activitate:

1) achiziții publice, reglementate de Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice;

2) achiziții sectoriale, reglementate de Legea nr. 74/2020 privind achizițiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor și serviciilor poștale.

 

Agenția îndeplinește următoarele funcții:

1) implementarea politicilor și actelor normative în materie de achiziții publice/sectoriale;

2) elaborarea propunerilor de modificare a legislației din domeniu;

3) monitorizarea și evaluarea funcționării sistemului de achiziții publice/sectoriale;

4) consolidarea capacităților autorităților/entităților contractante și ale operatorilor economici.

 

Pentru realizarea funcţiilor de bază ce îi revin, Agenţia exercită următoarele atribuţii:

1) elaborează și înaintează Ministerului Finanțelor propuneri de modificare a actelor normative în domeniul achizițiilor publice/sectoriale;

2) întocmește, actualizează și menține, în formă electronică, Lista de interdicție a operatorilor economici;

3) monitorizează conformitatea desfășurării procedurilor de achiziții publice/sectoriale și achizițiilor publice de valoare mică prin prisma indicatorilor de risc prevăzuți în Metodologia privind monitorizarea conformității desfășurării procedurilor de achiziții, elaborată de către Agenție și aprobată de către Ministerul Finanțelor:

  a) monitorizarea conformității desfășurării procedurilor de achiziții publice/sectoriale constă în:

     - identificarea cazurilor de neaplicare de către autoritățile/entitățile contractante a prevederilor Legii nr.131/2015 privind achizițiile publice și ale Legii nr. 74/2020 privind achizițiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor și serviciilor poștale;

     - verificarea conformității cu prevederile actelor normative în domeniul achizițiilor publice/sectoriale, din punctul de vedere al regularității și calității, în baza indicatorilor de risc;

     - emiterea rapoartelor de monitorizare care conțin, exclusiv, constatări clare și obiective, în conformitate cu prevederile legale aplicabile, fără interpretări subiective sau care excedează ariei de competență a Agenției, cu  fundamentarea acestora pe mijloace probante;

     - sesizarea autorităților competente în cazul identificării sau al constatării abaterilor grave de la prevederile legale, care afectează rezultatul procedurii de atribuire, ori în cazul unei bănuieli rezonabile cu privire la practici anticoncurențiale, concurență neloială sau săvârșirea unor acțiuni de corupție. Se consideră abatere gravă de la prevederile legale orice acțiune realizată în cadrul procedurii de atribuire, care se referă la încălcarea principiilor generale, a  normelor privind procedurile și modalitățile speciale de atribuire a contractelor de achiziții publice/sectoriale, a cerințelor obligatorii privind procedura de achiziție publică/sectorială, publicitatea și transparența, calificarea și selecția calitativă;

  b) monitorizarea conformității desfășurării achizițiilor publice de valoare mică implică:

     - identificarea cazurilor în care autoritățile/entitățile contractante nu aplică prevederile Regulamentului cu privire la achizițiile publice de valoare mică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 870/2022 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la achizițiile publice de valoare mică;

     - constatarea cazurilor în care achizițiile publice de valoare mică nu sunt planificate;

     - stabilirea cazurilor în care achizițiile publice de valoare mică sunt desfășurate fără utilizarea Sistemului informațional automatizat „Registrul de stat al achizițiilor publice”;

     - identificarea cazurilor în care nu este raportată informația referitoare la achizițiile publice de valoare mică realizate în conformitate cu prevederile pct. 14 al Regulamentului cu privire la achizițiile publice de valoare mică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 870/2022 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la achizițiile publice de valoare mică;

     - constatarea cazurilor în care achizițiile planificate de bunuri, servicii și lucrări sunt divizate în vederea evitării procedurii de achiziție publică stabilită în Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice, republicată, în Legea nr. 74/2020 privind achizițiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor și serviciilor poștale și în actele normative din domeniul achizițiilor publice;

     - emiterea rapoartelor tematice de monitorizare în cazul constatării abaterilor/neconformităților;

  4) efectuează analiza sistemului de achiziții publice/sectoriale pe baza monitorizării conformității desfășurării procedurilor de achiziții publice/sectoriale și achizițiilor publice de valoare mică, precum și pe analize statistice elaborate trimestrial și anual;

  5) acordă suport metodologic și organizează seminare de instruire în domeniul achizițiilor publice/sectoriale;

  6) elaborează anual programul național de instruire destinat autorităților/entităților contractante și operatorilor economici;

  7) dezvoltă programe de profesionalizare și instruire continuă pentru specialiștii în achiziții publice/sectoriale, cuprinzând aspecte generale și particularități specifice ale achizițiilor publice/sectoriale, elemente legate de integritate, etică, prevenirea fraudei, combaterea corupției și practicilor anticoncurențiale;

  8) realizează activități privind certificarea specialiștilor în domeniul achizițiilor publice/sectoriale;

  9) exercită controlul privind respectarea regimului de incompatibilități al operatorilor economici stabilit la art. 16 alin. (6) din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice;

  10) constată săvârșirea contravențiilor, încheie procese-verbale cu privire la contravenții și aplică, după caz, sancțiuni în conformitate cu prevederile Codului contravențional al Republicii Moldova nr.218/2008;

  11) editează Buletinul achizițiilor publice;

  12) menține site-ul web oficial al instituției;

  13) elaborează, în comun cu organele de resort, ghiduri, instrucțiuni și caiete de sarcini-model în domeniul achizițiilor publice/sectoriale;

  14) asigură publicarea și actualizarea, pe site-ul web oficial, a actelor normative, instrucțiunilor/ghidurilor în domeniul achizițiilor publice/sectoriale și, după caz, a altor informații relevante;

  15) elaborează trimestrial și anual analize statistice privind achizițiile publice/sectoriale și achizițiile publice de valoare mică;

  16) solicită și obține de la organele competente, autoritățile/entitățile contractante și operatorii economici orice informație necesară pentru exercitarea atribuțiilor, conform legislației și în limitele competenței;

  17) organizează campanii de sensibilizare privind achizițiile publice/sectoriale;

  18) emite rapoarte anuale privind sistemul de achiziții publice/sectoriale, pe baza monitorizării și analizei statistice;

  19) întocmește note informative, sinteze, studii, analize și documentări la solicitarea conducerii Ministerului Finanțelor;

  20) colaborează cu instituții internaționale și agenții similare din alte țări în domeniul achizițiilor publice/sectoriale.

 

Prioritățile Agenției Achiziții Publice:

 - Sporirea eficienței sistemului de achiziții publice;

 - Implementarea mecanismelor de certificare a specialiștilor din domeniul achizițiilor publice;

 - Sporirea responsabilității persoanelor implicate în realizarea procedurilor de achiziție publică;

 - Monitorizarea conformității desfășurării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică / sectorială în vederea prevenirii și combaterii încălcării normelor privind achizițiile publice/sectoriale;

 - Încurajarea participării operatorilor economici în procesul de achiziții publice /sectoriale, precum și facilitarea participării întreprinderilor mici şi mijlocii în cadrul achizițiilor publice/sectoriale;

 - Promovarea unei dezvoltări durabile prin intermediul achiziţiilor publice/sectoriale.

Etichete: 

Banere

Buletinul Achizițiilor Publice
SIA RSAP
linia anticoruptie
Reforma administrației publice centrale